Busbaan Nee!

Geen dure busbaan door Hilversum, Blaricum en Huizen

Stop deze HOV-busbaan. Stem op één van deze partijen:

Hilversum:
  • Hart voor Hilversum
  • SP Hilversum
  • CDA Hilversum
Huizen:
  • Dorpsbelangen Huizen
  • D66 Huizen
  • Groenlinks Huizen
  • Christenunie Huizen
  • SGP Huizen
Blaricum:
  • Hart voor Blaricum
  • VVD Blaricum
  • D66 Blaricum-Laren
Eemnes:
  • VVD Eemnes
Laren:
  • Liberaal Laren
  • CDA Laren
  • D66 Blaricum-Laren

IkTekenDePetitie.png

Wat Willen Wij?

Het Comité Busbaan Nee is een voorstander van goed openbaar vervoer. We willen graag dat iedereen in de regio 't Gooi binnen een korte afstand van zijn huis in het openbaar vervoer kan stappen en snel, betaalbaar en betrouwbaar kan reizen naar zijn bestemming met een openbaar vervoersmiddel als bus, tram, sneltram of trein.

Het Comité Busbaan Nee vindt dat het huidige plan voor een HOV-busbaan niet bijdraagt aan goed openbaar vervoer in de regio:

  • De opzet van dit HOV-tracé is verkeerd en gaat niet werken:
    • Nauwelijks snelheidswinst voor een kleine groep reizigers: Alleen de mensen, die van Huizen naar Station Hilversum reizen zullen mogelijk enkele minuten sneller zijn. Maar nu de fly-over niet doorgaat en de HOV-bus het spoor bij Hilversum moet kruisen, blijft daar nauwelijks iets van over.
    • Grote achteruitgang voor de helft van de mensen die van Huizen naar Hilversum reizen: zo'n 50% van de reizigers uit Huizen stappen nu uit bij Halte Arenapark of Halte Station Sportpark/ROC. Het zijn mensen die op het Arenapark werken, of die op Station Sportpark de trein naar Utrecht pakken. Verder reizen er veel MBO-studenten naar het ROC. De haltes Arenapark en Station Sportpark verdwijnen straks. Dat is een enorme achteruitgang! Mogelijk komt er later een gewone buslijn, die aftakt van de HOV-lijn. Maar dat zit niet in de huidige plannen.
  • Te grote impact op de woonwijken en natuur:
    • In Huizen/Blaricum zal de busbaan dwars door een woonwijk gaan. Het zal een hindernis voor fietsers en wandelaars worden. De busbaan trekt een ongewenste scheidslijn door de wijk.
    • Voor de aanleg van de HOV-bushalte Eemnes/Laren, met een grote parkeerplaats erbij, zullen honderden bomen gekapt worden.
    • In Hilversum zal de busbaan vlak langs woningen en bedrijven worden aangelegd. Een asfaltbaan met dieselbussen voor de deur van de bewoners.
    • Voor de aanleg van de HOV-wegen langs het spoor en fly-overs zullen zo'n 2000 bomen gekapt worden. De aanleg van de 2 ecoducten hebben een enorme impact. In totaal zullen er 7700 bomen sneuvelen! Midden in de ecologische hoofdstructuur en het op te richten Geopark Gooi en Vecht.

bus impressie

*Impressie Hoenderweg*
  • Het is een geldverslindend project, dat te weinig gaat opleveren:
    • Het totale project is 118 miljoen euro! De provincie betaalt het grootste deel en gemeente Hilversum betaald 2,5 tot 5 miljoen. Dat is erg veel geld in financieel zware tijden! En uiteindelijk is dit geld van alle burgers samen.
    • Het Comité Busbaan Nee vindt dat een aparte asfaltstrook dwars door Huizen en Hilversum geen goede investering is: er zijn al meer HOV-projecten geflopt en ook dit project zal niet blijken te werken.
    • De gemeente Hilversum is gecharmeerd van de auto/fiets-tunnel onder de Oosterengweg, die binnen dit HOV-project aangelegd zal worden. Maar als dŕt het doel is, dan is er veel minder geld nodig en is het dus auto-project en geen project om het openbaar vervoer te verbeteren.

lightrail

  • Een regio-overstijgende lightrail (sneltram of lichte trein) zal een veel betere investering blijken te zijn.
    • In Utrecht is men afgestapt van het plan voor een HOV-busbaan: men gaat nu een lightrail-verbinding aanleggen van het centrum naar de Uithof. Mensen stappen veel liever in een sneltram, dan in een speciale bus.
    • Een lightrail-verbinding tussen Utrecht, via Hilversum en Huizen, naar Almere en Lelystad zal een echte toevoeging zijn aan het huidige openbaar vervoer. Zeker nu er al lightrail komt naar de Uithof (vlak naast de A27) en het vliegveld van Lelystad uitgebreid gaat worden voor chartervluchten. Er is een nieuw vervoersplan nodig over de provincies Utrecht, Flevoland en Noord-Holland heen!

Tot nu toe komt provincie Noord-Holland niet uit zo'n vervoersplan met de andere provincies. En daarom gaat men nu voor kleine regionale busprojecten. Maar die mislukken.

118 miljoen euro voor een busbaan, die niet gaat werken, is geldverspilling.

Wij zeggen Nee tegen deze busbaan!

Busbaan Nee is een samenwerking van bezorgde burgers, bedrijven en politieke partijen