De provincie wil niet alleen in het Gooi "Hoogwaardig Openbaar Vervoer"-buslijnen aanleggen, maar ze doet dit in heel de provincie NH. Met wisselend succes.
Nu is de Zuidtangent-route zo druk bezet, met bussen die zoveel mogelijk 80 km/uur rijden, dat er veel ongelukken zijn met overstekende wandelaars en fietsers.
Download hier de achtergronden van deze kritiek.
Een brede groep wijkverenigingen voert actie tegen de busbaanvan HOV Velsen: Stichting Dorpsraad Driehuis Stichting Bewonersgroep Minister van Houtenlaan / Zeeweg Stichting Visie & Analyse Wijkplatform Velsen-Zuid Bewonersgroep Leeuweriklaan Bewonersgroep Troelstraweg
Contactgegevens: https://www.facebook.com/STOPBusbaanHovVelsen http://www.stopvelsenhov.nl/ email: actie@stopvelsenhov.nl petitie: http://petities.nl/petitie/stop-hoogwaardig-openbaar-vervoer-busbaan-velsen twitter: @stopvelsenhov telefoon: 06-36457975
De les die we van de HOV-projecten in Noord-Holland kunnen leren is dat de reizigersprognoses erg belangrijk zijn. Grote woon/werkgebieden verbinden kan goede, snelle buslijnen opleveren. Maar nu lijkt het of de Provincie het HOV-concept overal wil toepassen om de droom van een provinciaal HOV-netwerk koste wat kost te realiseren. En daar zit hem nu net de kneep: In deze financieel krappe tijden kunnen we het ons niet veroorloven honderden miljoenen euro's (belastinggeld) uit te geven voor een paar minuten tijdwinst!
De droom van de Provincie is dat er meer mensen de auto laten staan en in de HOV-bus stappen.
Uit deze plaatjes van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat deze droom steeds irreëler wordt: het aantal busreizigers in Noord-Holland neemt in de afgelopen 10 jaar gestaag af.